tiistai 8. joulukuuta 2015

Top Ten Tuesday Nolot kirjat / Älyttömät joululahjat -haaste






Sain Jenniltä / Sivu Sivulta tämän haasteen eli Älyttömät joululahjat. En syleile maailmaa ja toivo rauhaa maailmaan, poista kipua ja sairautta tai lopeta sotia ja kärsimystä tms. Lähden siitä, että vastaukseni ovat toteutettavissa olevia.

SÄÄNNÖT:
Älyttömät joululahjat -haasteessa pitää kertoa 3-5sellaista joululahjaa, jotka olisi ihana saada, mutta joita ei kaiken järjen nimissä todennäköisesti tule saamaan. Sitten pitää haastaa kolme bloggaajaa kertomaan omat toiveensa.

1. Kirjalahja on varmasti älyttömin joululahja minulle, jos valintapäätös tehdään menemällä Suomalaiseen kirjakauppaan ja valitsemalla joku top kympistä. Senhän täytyy olla hyvä kirja. Tällä periaatteella olen saanut Dan Brownin. Eli kyllä minä ihastun kirjalahjaan, jos sitä mietitään hiukan.

Ostin juuri synttärilahjan ystävälleni ja tilasin joululahjankin. Ostin kirjalahjan, vaikka ystäväni omistaa enemmän kirjoja kuin minä. En ikinä ostaisi hänelle kasvikirjaa, scifiä tai fantasiaa. Luin Kirjavalaan blogia ja löysin Elinan mahtavan lahjavinkin. British museumin julkaisun. En voi laittaa kirjan nimeä tähän, koska blogini on julkinen ja ao. saaja aivan liian utelias.

Haluaisin saada jonkun aivan ihanan kirjan, jota en ole osannut haluta. Sellaisen, että se olisi unelmani. Jotain Hesseltä, Woolfilta, jotain mykistävää. Siis heihin liittyvää, sillä heidän tuotannon omistan suomeksi. Rakastan ihania kirjoja.

2. Älytön painottuu tässä kohdassa siten, että minä en itse hyväksy lahjaa ja on siten älytön. Olen sanonut monta kertaa, että en anna pentua ennen joulua tai jouluna. En myisi ikinä joulupentua. Ja silti minä itse annan tänä jouluna itselleni kaksi suloista palleroa. Olen aina halunnut tehdä noin. Ja nyt minä teen noin. Tai enhän minä mitään anna, vaan otan nöyryydellä vastan Darling Darlenen, Dharman ja Freyan antamat pallerot.
Tein viikonloppuna postauksen kirjablogiini ja laitoin kuvan fb. Aiheutin ihan kamalan katkeruuden. Erään ihmisen piti kertoa minulle, että hän olisi voinut ostaa ko. kissan. Ihminen oli pantannut kaksikymmentä vuotta tätä sisällään. Surullista. Luulen, että kissa eli onnellisempana barbaarisessa Suomessa, kyllä minä ruotsia hänelle puhuin. En tiennyt, olisinko itkenyt vai naurannut, mutta tuosta pahvilaatikosta kurkkii isoisänsä lapsi.
3. Rakastan kyntilöiden elävää tulta. Haluaisin, että kotini tulvisi kynttilän valoa, mutta olen kieltänyt ne itseltäni. Kynttilät. Mitä minä teen niillä? Haluankin lyhtyjä, joita voin polttaa terassilla, elokuu pimeissä illoissa, talven sähkökatkoksissa jne. Meille ei tule kynttilää sisään. Meillä on pääkkö koira, 8 aikuista kissaa ja kaksi pentuetta.

4. Rakastan turhamaisia lahjoja: kirjanmerkkejä, kissarekvisiittaa, kaikkea kaunista. Sain joskus upeat näyttelyverhot joululahjaksi, ja ah olin niin otettu. Inhoan kaikkea keittiöön liittyvää. Toki minulle voi antaa keittiöön kuuluvan vispilän, mutta kannatta varautua sen löytämiseen omasta postilaatikosta. Koskee myös puolisoani. Rakastan joulun salaisuuksia. Kyllä me annamme toisillemme lahjat. Elämään vain suhtautuu eri tavalla kuin vielä muutama vuosi sitten.
Toiveeni: Ja vaaleat villasukat ovat vuodesta toiseen oma toteutumaton toiveeni. Ne likaantuvat, pinttyvät…kaikki typerät vastalauseet kaikuvat kuuroille korville. Jossain vaiheessa puolisoni toimitti niitä äidiltään, mutta heitin pois, koska olivat harmaita, ruskeita tai vihreitä.
Haastan puolestani mukaan Main, Ompun ja Aimariin

Top Ten Tuesday Nolot kirjat Nämä eivät ole maailman suurinta kirjallisuutta, mutta omistan nämä.



1. Bushnell, Candace: Sinkkuelämää ja Carrien nuoruusvuodet. Joo ja kaikki muutkin ovat hyllyssäni. Katsoin joka jakson kummastakin.
2. Pino Diana -kirjoja Hänen tarinansa, Viimeinen vuosi ym. Katsos, jos on elänyt ajan, kun häät liimasi televison ääreen..., niin urputa vasta sitten.
3. Carr, Philippe: Pyhän Brunon ihme ja kumppanit Luin lapsena kirjan ja halusin omistaa tuon ja se mukana vain löytyi nuo muutkin.
4. James, E.L.: Fifty shades of Grey Sidottu Satutettu Vapautettu Parempi, että en kommentoi ; ) Katsoin jopa leffan. En selittele.
5. Steel, Danielle: Ikuisesti sinun Itkettävä rakkausromsku
6. Fielding, Helen: Bridget Jones – Elämäni sinkkuna Elämä jatkuu
7. Miles, Rosalind: Katkera perintö - Paluu Eedeniin 2 osa, hah puuttuu ykkösosakin. Näin tämän sarjan joskus... ja kyllä se pakahdutti. Muistatko?
8. Peck, Richard: Amanda Miranda - Liikkishän tämä on.
9. Whitney, Phyllis: Kuoleman orkidea - no joo
10. Anttila, Elsa: Opettajatko herrasväkeä ... aina vain paranee. Sain tämän kalliolaisesta antikvaarista, antajalla oli hauskaa, kun kertoi kirjailijasta. Pseudonyymi.
Mitkä ovat sinun häpeäpilkut? Huom. En ole vakavissani, yhtäkään en antaisi näistä pois. Ja Paluu Eedeniin saisi sisältää myös osan yksi.

18 kommenttia:

  1. Hups sentään, mikä haaste! Kiitos kovasti. Koetan paneutua aiheeseen, mutta saisinko postata vasta joulun jälkeen?
    Haukkasin nimittäin liian ison palan, jota nieleskelen. Koetan päivittää joulukalenteriani, eikä minulta suju ihan tuosta noin vain raapaleet. Olen tavallisesti hidas bloggaaja, vain pari, kolme juttua kuukaudessa.
    Enpä osaisi sinulle joululahjaa ostaa. Heh, heh, tiedät tasan tarkkaan, mitä haluat, mutta tietävätkö lahjan ostajat/antajat toiveistasi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan rauhassa, avaat paketit ja jaat ne pinoon hyvät ja toiset pinoon älyttömät.

      Haa sinä kyllä keksisit, ensimmäiseen turistikojuun, tuosta tuollainen poro avaimenperä, montakohan kuksaa sillä tytöllä on jne. Löytyy minulta morakin poronnahkakoristeella, vai poropiparimuotti? Jo sinun porokuvasi.... ihastuttavat minua.
      Eiköhän ostajat ole opppineet...

      Poista
    2. Saattaa olla, että sepitän ihan älyttömän jutun, sillä en minä saa joululahjoja. En niitä hyviä, en älyttömiäkään. En myöskään osta kumpaakaan sorttia, mutta pojan perheelle teen kaikille villasukat.
      Tiedän, että 13- ja 15- vuotiaat pojat pitävät niitä siis ihan älyttöminä!

      Poista
    3. Minäkin olisin sanonut tuossa iässä pyh pehmeä paketti. Mieli muuttuu.

      Poista
  2. Heh, minulla on juuri kesken Bushnellin Sinkkuelämää. :) Ei se ole lainkaan kamala, ja tykkäsin aikoinaan tv-sarjastakin. Kirjassa on samaa tunnelmaa kuin sarjassa. Kelpo viihdykettä, kun sellaista kaipaa. Muut listaamasi noloudet ovatkin sitten tuiki tuntemattomia minulle. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa. Kuka Kihon unohtaisi? Ja mä katsoin Carrien nuoruusvuodet ihan onnessani.

      Poista
  3. Ulla, kiitos haasteesta. Tyhmä kysymys: mitä tässä haasteessa kuuluu tehdä? En nyt ihan hahmota.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Laitan ohjeet, mutta yritän tehdä liikaa illan aikana ;)

      Poista
  4. Kiitos nolosta haasteesta ;) Olen minäkin lukenut Fifty Shades-kirjat ja ällöttää vieläkin, kaikkeen sitä aikansa tuhlaakin, uteliaisuudesta.
    sinkkuelämä-kirjoja en ole lukenut, mutta kaikki tv-osat olen katsonut ja pari elokuvaakin. Minä rakastan vaatteita ja kenkiä ja tälläämistä, kun sen tekee joku toinen. Katson myös huippikset ja muodin huipulle ohjelmat.
    Meidän koira sai joku vuosi sitten joululahjaksi keittokirjan koirille ja luun muotoisen piparimuotin. Nykyisin teen kaikki piparit tällä muotilla ehkä muutaman sydämen. Ehkä minussa on ripaus goottihenkeä...
    Sinulle voisin lahjoittaa pöytäluutuja, joissa olisi jotain älyttömiä tekstejä... Olen nimittäin antanut sellaisia lahjaksi ja videofilmillä kysytään aivan äimistyneellä äänellä, että onko nämä keittiöluutuja? Silloin arvasin, että moka moka moka!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mutta kun minä olen katsonutkin leffan ja sinä onneksi vain lukenut... Sinkkuelämää katsottu ja minusta on huutava vääryys, että Carrieta ei ollut meillä tuossa iässä.

      Ihana luupipari. Meillä on kateilla ja koiralla joulukalenteri, kissoille ei kelpaa makupalat, mutta Halla syö. Puolisoni löysi jostain nuo kalenterit.

      Kivat keittiöluutuille.

      Poista
    2. On se hyvä, että sinä ymmärrät keittiöluutujen päälle, nuoret naiset eivät ymmärtäneet, vaikka oli designkaupasta ostetut ;)

      Poista
    3. Tykkään kaikesta turhamaisesta. Oletko lukenut Pariisittaren ja aiotko lukea?

      Poista
  5. Nolojen kirjojen listalta en ole mitään lukenut, mutta nimikkeistä usea on tuttu, noita liikkuu kirppiksellä (eli jos haluat täydennystä, tervetuloa).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taitaisin olla huolestuneempi, jos olisit lukenut jonkun näistä ; ) Mistä kirppiksestä sinä puhut? Etsin kyllä kirjoja, mutta hieman erilaisia.

      Poista
    2. Joten kirppisvinkit otan mielelläni tietooni.

      Poista
    3. Emmauksen kirppis, jonka kirjaosastolla puuhastelen ja siellä aikamoisia kasoja kirjoja kulkee käsien kautta...

      Poista
    4. Raks raks olet siis hän, joka fb ryhmässä... ok naura vaan. Missäs tämä Emmaus on? Minähän olen maalainen, sehän todettiin jo viime viikolla, kun etsin Stadissa Joenpeltoa.
      Minun etsintälistani sisältää kyllä kovempaa kamaa pääosin. Voisin laittaa näytille, että olisiko toivoa kurkata tuokin paikka.

      Poista
    5. Hymyilen :)
      Vallilassa Mäkelänkadulla se on, ja on siellä tietysti kaikenlaista muutakin, mutta tämä hömppäosasto on myös hyvin tuttua...

      Poista

Ilahduta minua kommentilla!