tiistai 15. maaliskuuta 2016

Top Ten Books On My Spring TBR ja D- ja E hyllyt




Otsikkohan on helppo eli 10 TBR -kirjaa kevääseen. Lisäänkin määreen "ei uutuuksia" vaikeuttamaan listaustani. Tähän listaan ei sisälly siis yhtään uutuutta. Osa jäänee kesään, mutta entäpä sitten?


1 -2. Austen En tiedä, mitä olen lukemassa tai tuomassa blogiini, mutta Austen tulee blogiini kevään aikana. Olen ajatellut kirjoittaa kahdesta teoksesta.


3. Junichiro Tanizaki Avain

Minä vain haluan tuoda tämän blogiini ja osallistua tällä Kurjen siivellä -lukuhaasteeseen.


4. Gillian Flynn Kiltti tyttö

Olen nähnyt elokuvan ja haluan tuoda kirjankin blogiini. Flynn on mieleeni. Olen tainnut pitää Terävistä esineistä eniten. Kiltti tyttö nosti asemiaan elokuvan nähtyäni.

5. James Joyce En määrittele tätä enempää. Tiiliskiveä ei ole  luvassa. Minulla on useampi Joyce kesken (plisuja).

6. Annica Wennström Lapinkylä Luen tämän Kansojen juurilla –lukuhaasteeseen.

7. Tuomas Nyholm Sinun edestäsi vuodatettu
Tästä en tiedä mitään, mutta tämä vain ilmestyi lukupinooni.

8. John Keats Yön kirkas tähti
Tämä on ollut jo pidempään bloggauspinossani.

9. Daniel Glattauer  Takiainen

10. Jean Kwok Käännöksiä







D-hylly

Olen edistynyt hitaasti kirjahyllyjeni kirjaimissa. Eli olen päässyt D-kirjaimeen. Päätin kuitenkin muuttaa hieman kirjojen listauksen periaatteita. Eli listaan vain kunkin kirjaimen tärkeimmät kirjat ja rajaan nostojen määrän noin viiteen kirjailijaan. Toivon, että postaukseni on lukijalle näin antoisampi. Sivuutan klassikot niin Dostojevski, Dumas kuin Dickens jäävät väliin. Saman kohtalon kokevat de la Rochen Jalna-sarja ja Colin Dexter. Colin Dexterin luoma kuvitteellinen Komisario Morse (Inspector Morse) on brittiläisen sarja, joka tapahtuu Oxfordissa. Morse on mahtava.
Tässä kirjaimessa lukuvuoroa odottavat mm. Doctorow, Desai, Dunant (peräti neljä kirjaa)


Lähestyn hyllyjä näkökulmasta, mikä merkitys tällä kirjaimella on minulle. Eli mitkä kirjat ottaisin mukaani, jos joutuisin valitsemaan. Ehkäpä joihinkin kirjaimiin on syytä varata muutama ylimääräinen oljenkorsi. Kirjailijan sukupuoli ei niinkään vaikuta lukemiseeni. Toki kokonaisuutena vahvat naiset ovat minulle tärkeitä. Runot, elämäkerrat tai nuortenkijat eivät kirjaannu tähän, koska ne ovat erillään.






 D-hylly


Antoine de Saint-Exupéry: Pikku prinssi

Kukin meistä lukee tuon kirjan omalla tavallaan. Tämä voi olla lapselle tosi tylsä kirja ja en pidä tätä lastenkirjana. Yhtä paljon kuin inhoan Yölentoa (lukion pakkkokirja), niin yhtä paljon pidän tästä.


Don DeLillo: Cosmopolis

Luin tämän blogiaikana ja pidin. Olen nähnyt elokuvan ja Robert Pattinson teki elokuvasta entistä epätodellisimman. Hän oli ihan hyvä roolihahmossaan. Elokuva on kirjalle melko uskollinen, ja sen tarjoama maailma on absurdi ja kaoottinen dystopia.


Joan Didion: Maagisen ajattelun aika


Maagisen ajattelun aika on upea kirja. Kirjan aihe on surullinen, sillä se kertoo menetyksestä, kuolemasta ja selviämisestä. Joan Didion ja hänen miehensä John Gregory Dunne ovat juuri palanneet sairaalasta, jossa heidän ainoa tyttärensä Quintana taistelee koomassa elämästä ja kuolemasta. He ovat asettuneet ruokapöytään, kun John kesken lauseen saa sydänkohtauksen ja kuolee siihen paikkaan.

Itse asiassa ystäväni käy tätä läpi parhaillaan, ja hänelle on huomautettu, että jotkut eivät ole enää hänen kavereita facebookissa, koska ystäväni ei tee enää hauskoja päivityksiä. Ystäväni täytti juuri 48. Kohtuutonta jäädä yksin.

Marguerite Duras: Lol V. Steinin elämä

Tämä kirja on vain luettava. Luin tämän kauan sitten ja toin myös blogiini. Intohimo ja pettymys. Niin aiemmin kuin nytkin löysin itseni miettimistä yhtäläisyyksiä Christa Wolfin kirjaan Erään naisen elämä. Tämä on uskomattoman hieno kirja.


Voi ei, tuossako on minun D-kirjaimeni? Paljon kirjoja hyllyssä, joista en osaa sanoa mitään tai sitten en ole lukenut.





E-hylly


E-kirjainkaan ei herätä minun syvimpiä tuntojani. Millainen kirja olisi tämän kirjaimen helmi sinusta? Jostain kumman syystä otan esiin nämä  Jenny Erpenbeckin kirjat Kodin ikävä ja Vanhan lapsen tarina. Mielestäni en ole lukenut kumpaakaan, mutta uskon viihtyväni niiden seurassa. Vaikka kumpikaan näistä kirjaimista ei sykähdytä minua, niin jotkut kirjaimet tiedän jo etukäteen työläiksi. Suosikkejani lienevät ainakin H (Haahtela, Handke, Hesse, Høeg), M (Mann, Mankell, Munro, Murakami ) ja W (Waugh, Wolf, Woolf, Wolitzer, Ward, Waters).
Kerstin Ekmanin tuotanto on minulle tärkeä, mutta en osaa eritellä sitä tarkemmin.


David Eddings Belgarionin taru ja Mallorean taru.

Parhainta lukemaani fantasiaa nuo tarut.


Jeffrey Eugenides: The Virgin Suicides ja Middlesex.

Kirjaimen helmiä.

George Eliot: Mylly joen rannalla

Tästä sitten enemmän, kun kirjoitan tämän vanhan kirjan blogiini.


Kirsti Ellilä Tuntemattomat

Tuntemattomat puhutteli minua niin aiheeltaan kuin kerronnaltaan. Kirjan päähenkilö on Tuuli, keski-ikäinen nainen, joka on palannut isänsä kuoleman jälkeen sukuhuvilalle Annalaan päättämään talon kohtalosta. Tuntui, että olin kirjailijan mukana tuolla huvilassa. Istuimme siellä ja kuuntelin hänen kertomia tarinoita.

Kerronta kulkee Tuulin mukana nykyhetkessä tehden ajoittain takautumia vuoteen 1918 vankileirille.

Luin tämän viime vuonna. Ja minulle tämä kirja oli viime vuoden vahva kotimainen.


Anne Enright Valvojaiset


Tämä on Hegartyn tummasävyinen perhetarina. Tarina on Veronicasta ja tämän muistoista.



Louise Erdrich: Pyöreä talo


Minua ovat aina kiinnostaneet intiaanit ja heidän elämänsä, ja tämä tarina sijoittuu pohjoisamerikkalaiseen intiaanireservaattiin. Nyt tämä sopiikin hyvin Kansojen juurilla –lukuhaasteeseen.

Olisin halunnut lukea tuohon haasteeseen Velma Walliksen kirjan Kaksi vanhaa naista, mutta sen ehdin jo lukea blogini ensimmäiseksi kirjaksi. Tuo haaste on todella hieno.



Barbara Erskine Keskiyö on yksinäinen paikka, Häkkilintu, Nainen menneisyydestä

En tiedä, miksi kirjaan nämä. Kauhua. Kauan sitten luettuja kiviriippoja? Ainakin ne ovat pysyneet matkassani. Viidettähän nämä ovat Jalnojen tavoin, mutta... entäs sitten.

Olenkos ohittanut jotain jollekin toiselle tärkeää?


2 kommenttia:

  1. Tämäpä oli kiinnostavaa. Luen juuri parhaillaan tuota Didionin kirjaa. Eilen lainasin kasan runokokoelmia, mutta en vielä tiedä, tulevatko ne blogiin asti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitäisi lukea lisää Didionia. D tai E ei oikein ollut minua. Yksittäisiä hyviä kyllä. F on jo enemmän minua. Tekee hyvä miettiä kirjain kirjaimelta, mikä minulle merkitseen

      Poista

Ilahduta minua kommentilla!